Rostskyddsbehandling
Så här skyddar vi din bil.
För bilar som är några år rekommenderar vi att börja med en rostskyddsbesiktning med specialinstrument. Fiberoptiken ser inuti balkar och alla andra skrymslen där det rostar.
Du får en professionell och tillförlitlig rapport om din bils roststatus på mindre än en halvtimme. Vi ger dig också förslag till ett rostskyddsprogram, som bäst skyddar din bil mot rostskador. Vi behöver ha din bil i 3 dagar för hela rostskyddsbehandlingen.
Dag 1
1. Behandlingsschema
Rostskyddsbehandlingen följer ett individuellt utformat behandlingsschema för varje bilmodell. Det säkerställer att bilen rostskyddsbehandlas på rätt sätt och varnar bland annat för känslig elektronik så att den inte skadas.
Upp till 160 olika behandlingsmoment ingår i en Dinitrol TKD behandling.
2. Demontering
Bilen hissas upp och hjulen samt ett 10-tal plastpaneler på underrede och hjulhus monteras av.
Ofta är underredet naket under alla plastpanelerna med bara ett tunt galvaniseringsskikt och utan rostskyddsbehandling.
Hjulhusen är en av de mest rostangripna karossdelarna och ser ofta så här nakna ut när innerskärmar monteras av.
Det finns upp till ett tiotal plastpaneler under en ny bil vilka måste monteras av.
3. Högtryckstvätt och torkning
Hjulhus och bottenplatta högtryckstvättas. Alla lösa beläggningar måste avlägsnas. Efter tvätten besiktigas bilen. Bilen torkas och avfuktas under ett dygn. Detta är ett mycket viktigt moment – underlaget måste vara absolut torrt innan rostskyddsbehandlingen påbörjas.
Bilen högtryckstvättas undertill och får torka och avfuktas under ett dygn. Bilen måste vara absolut torr innan rostskyddsbehandlingen.
Dag 2
4. Hålrum rostskyddsbehandlas
Alla hålrum, dörrar, trösklar och balkar rostskyddsbehandlas med en tunn vaxbaserad rostskyddsprodukt, som tränger in i alla dolda hålrum enligt ett unikt behandlingschema för varje bilmodell.
Motorhuvens dolda hålrum rostskyddsbehandlas.
Alla hålrum och balkar rostskyddsbehandlas.
5. Dinitrols rostskydd skyddar sammanfogningar i flänsar, kanter, veck och punktsvetsar
Dessa nås inte alltid vid galvanisering och kan dessutom skadas under produktionen. Limningar och tätningar kan också ha otillräcklig täckning på oskyddade ytor.
Schematisk skiss av plåtomvikning på dörr med god täckning av lim (röd), väl påförd skarvtätning (svart) och dessutom väl skyddad med Dinitrol® hålrumsvax (brun).
6. Underrede rostskyddas
Bottenplattan och hjulhusen sprutas först med en tunn vaxbaserad rostskyddsprodukt, som tränger in i alla svåråtkomliga ställen. Därefter rostskyddsbehandlas hela underredet med en kraftigare rostskyddsprodukt för att klara mekaniskt slitage typ stenskott.
Hela underredet slutbehandlas utvändigt med en tjock rostskyddsprodukt för att klara mekaniskt slitage.
Dag 3
7. Slutkontroll av rostskyddsbehandlingen och överlämnande av bil
Rostskyddsbehandlingen kontrolleras. Detaljer som tagits bort sätts åter på plats och hela bilen tvättas utvändigt. Behandlingscertifikat utfärdas. Bilar som vi rostskyddsbehandlar med Dinitrol® rostskydd får längre livslängd med bibehållen krocksäkerhet.
Samtliga behandlingsmoment kontrolleras.